اسباب کشی : نحوه بسته بندی تک تک اشیاء موجود در منزل ایرانی
شاخصهاى خرید کارتن دست دوم اسباب کشی نابرابرى جنسیتى که از دیدگاه زن گرایان مورد تأکید واقع شده، مشتمل بر حق رأى زنان جهت شرکت در فعالیتهاى سیاسى، برابرى دستمزد زنان و مردان در ازاى کار برابر، فرصتهاى برابر براى دسترسى به امکانات آموزشى، کار خانگى و نامشخص بودن نقش آن در تولید ناخالص ملى، مشارکت در تصمیمگیرى مسائل درون منزل و نابرابرى در حقوق مدنى است. در جامعه ایران یکى از مسائل اساسى در انتخاب شغل، متناسب بودن شرایط احراز شغل با ویژگىهاى شاغل است. در مورد کار خانگى و نامشخص بودن نقش آن در تولید ناخالص ملى عنوان مىگردد: هر کجا که در ازاى کار، پاداشى (نقدى یا جنسى) پرداخت شود، این کار ارزش اقتصادى پیدا مىکند، بنابراین کار بدون پاداش نظیر کار زنان در خانه، از نظر اقتصادى و در نهایت به لحاظ اجتماعى و فرهنگى بىارزش مىشود. اطلاعات مرکز آمار در سال 1382 نشان مىدهد که درصد فعال بودن از نظر اقتصادى در زنان 15 ساله و بالاتر 5/12% است، در حالى که این شاخص براى مردان همین گروه سنى 73% است.
سیماى جمعیت و سلامت در سال 1379 نشان داد که فقط 5/10/% زنان در سنین 10 ساله و بالاتر در شهر و 5/19% در روستا شاغل هستند، در حالى که این شاخص براى مردان در همین گروه سنى در سال یاد شده 2/55% در شهر و 3/59% در روستا بوده است. این شاخص براى دختران 24 - 15 ساله 5/11% در مقایسه با 8/53% براى مردان حمل اثاثیه منزل اصفهان همین گروه سنى و براى زنان سالمند 65 ساله و بالاتر 1/2% در مقایسه با 5/37% براى سالمندان مرد است. بر اساس این تئورى احتمال به کار گماردن مردها در مشاغل گروه اوّل بیش از زنان است، چون ثبات کارگر در کار براى کارفرما اهمیت دارد و جابجایى بیشترى در زنان مشاهده مىشود. این تئورى گویاى پذیرا نبودن زنان به عنوان نیروى کار در سازمانها از سوى کارفرمایان است. این تئورى تبیین وضع نامساعد زنان از حیث اشتغال را در گرو نگرش سیستمى به زن به عنوان جزیى از یک فرآیند اجتماعى که تابع مرد است مىداند.
اسلام با نگرش غایتمدارانه به انسان اعم از زن و مرد، تمام خصوصیات مثبت و منفى او را در راستاى آن غایت و هدف مىبیند. نسبت به نفقه، شوهر ملزم به هزینه همسرش مىباشد؛ براى او مسکن و اثاث آماده مىکند و برایش غذا و آب و لباس فراهم مىسازد. بعد و یا حین کار کارگران، برایشان نهار سفارش داده و حتما به آن ها انعام خوبی دهید. از این میان سه نظریه نئوکلاسیک، تجزیه شدن بازار کار و تئورىهاى جنسیتى مطرح مىشود. اسلام در مورد کار معتقد است شغل در هر سطحى وسیله و ابزارى تلقى مىگردد که با حفظ شرایط و خصوصیات مىتواند مقرب انسان به خدا باشد، به همین دلیل از دیدگاه اسلام، کار ستوده محسوب مىشود اما در غیر این صورت مانع رسیدن به هدف واقعى تلقى مىشود. اگر در منزل و خانه، کوچه، خیابان و مدرسه و محیط پیرامون زمینه و شرایط مساعدی برای بزهکاری وجود داشته باشد، فردی را که آمادگی انحراف در او وجود دارد، به سوی جرم و ارتکاب رفتار بزهکارانه سوق میدهد(به نقل از کینیا، 1374). که نتایج تحقیق حاضر این امر را تأیید نکرده است.
3- منع تصدى مشاغل براى زنان در صورتى است که حیطه تصدى و اشتغال آنان در سطح کلان و بسیار گسترده مثل حکومتدارى والا باشد، در غیر این حمل اثاثیه اصفهان صورت هیچ محدودیتى براى سرپرستىهاى غیر کلان و ناگسترده توسط زنان وجود ندارد. بر این اساس زن موجودى است که از جهت جسمى و فکرى ناتوان است و در همه مراحل فردى و جمعى از جنس مخالف خود پیروى مىکند و مسئولیت اصلى چنین موجودى تنها در خانهدارى و مراقبت از کودکان است. «نه فقط زبان بلکه تمام اعضای از پوست و دست و پا و غیره گویا خواهند بود، همه زبانند و گوشاند در عدّهاى از آیات راجع به شهادت اعضای بدن تصریح شده از جمله «حَتَّى إِذا ما جاؤُها شَهِدَ عَلَیْهِمْ سَمْعُهُمْ وَ أَبْصارُهُمْ وَ جُلُودُهُمْ بِما کانُوا یَعْمَلُونَ» (4) چون پیش آتش آیند، گوش ها، چشم ها و پوستهایشان به آن چه کردهاند گواهى میدهد. پاسخ به این سؤال سبب شکل گرفتن دیدگاههاى مختلف در این زمینه شده است. آنچه مورد مناقشه است گستره کار است و این سؤال عنوان مىشود که آیا زنان توان عهدهدار شدن و اشتغال همه سطوح شغلى از هر نوع حرفه و یا کارى را دارا هستند؟ Content w as creat ed by GSA Content G ener ator DE MO!
نظرات
ارسال یک نظر